Onderzoek naar digitale infrastructuur van gemeenten van start

Gepubliceerd op dinsdag 08 oktober 2024

Samen met onze partners Savaco en Arcadiz zijn we de afgelopen weken gestart met een grondige inventarisatie van de aanwezige hardware, software, tools en backoffice systemen in de steden en gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen, inclusief Leiedal. Met andere woorden, de digitale infrastructuur van elke partner. Deze digitale elementen vormen de ruggengraat van de dienstverlening aan burgers en zijn essentieel voor een efficiënte samenwerking tussen lokale overheden.

Wat onderzoeken we?

Naast het in kaart brengen van de huidige IT-omgeving, bekijken we ook de mate waarin gemeentelijke gebouwen onderling verbonden zijn. Het doel is om te achterhalen hoe goed de verschillende steden en gemeenten op digitaal vlak met elkaar zijn verbonden en waar verbeteringen mogelijk zijn. Dit is een cruciale stap in de ontwikkeling van een regionaal masterplan dat de komende jaren kan dienen als leidraad voor verdere samenwerking en afstemming van digitale infrastructuur.

Naar één verbonden en datagedreven regio

Waarom doen we dit? We streven naar een toekomst waarin de steden en gemeenten in de regio nog beter met elkaar kunnen samenwerken, hun IT-omgevingen kunnen delen en een sterk, regionaal datanetwerk kunnen opbouwen. Dit zal de basis leggen voor een verbonden, digitale en datagedreven regio.

Extern onderzoek door Savaco en Arcadiz

Om dit project in goede banen te leiden, heeft SHIFT in juni 2024 een externe opdracht gegund aan Savaco en Arcadiz. Deze externe partners voeren elk een specifiek deel van het onderzoek uit.

1. Assessment Hybrid Cloud - Infrastructuur (Savaco) 

Savaco brengt de IT-assets van de deelnemende steden en gemeenten in kaart. Dit omvat zowel hardware als software en andere belangrijke onderdelen van de gemeentelijke IT-omgeving, zoals servers, cloudplatformen en centrale systemen voor gegevensopslag en samenwerking. Daarnaast voert Savaco gestructureerde assessments uit bij alle betrokken steden en gemeenten. Alle resultaten worden daarna geordend in bouwstenen en samengebracht in een technisch rapport, dat als basis dient voor het regionale digitale masterplan.

2. Assessment Intra- & Intergemeentelijke Connectiviteit (Arcadiz)

Arcadiz richt zich op de connectiviteit tussen gemeentelijke gebouwen én tussen de verschillende steden en gemeenten. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een regionaal glasvezelnetwerk dat naadloze communicatie tussen alle betrokken instanties mogelijk maakt. De gesprekken hierover vinden plaats in september en oktober 2024.

Wat kun je verwachten?

In oktober worden de gesprekken voor beide assessments afgerond, waarna Savaco en Arcadiz beginnen met het opstellen van het regionale masterplan. Tegen eind november presenteren we de resultaten aan de steden en gemeenten, waarmee we samen de volgende stappen kunnen zetten naar een toekomstbestendige digitale regio.