Digitale transformatie begint bij mensen
In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag, wordt de noodzaak voor medewerkers om hun digitale vaardigheden bij te schaven steeds urgenter. De cruciale rol die digitale technologieën spelen bij de groei en het succes van organisaties is niet langer te onderschatten.
Alle medewerkers dragen bij aan de digitale transformatie van hun eigen organisatie. Om medewerkers in deze belangrijke rol te ondersteunen ontwikkelen we een opleidingsprogramma waarin we oog hebben voor (digitaal) leiderschap en IT maar ook voor medewerkers die belangrijk zijn in de effectieve dienstverlening aan burgers (zowel loketwerking als ondersteunende diensten).
Het opleidingsprogramma biedt een kans om in te spelen op de digitale revolutie en zowel individuele als organisatorische doelen te verwezenlijken.
Visie en strategie
“Digitale transformatie begint bij mensen en vraagt een verandering op het vlak van mentaliteit, vaardigheden en cultuur.”
Aan de hand van een grootschalig opleidingsprogramma streven we naar vooruitgang op niveau van:
- digitaal leiderschap
- ‘digitale skills’ vanuit de dienstverlening
- ‘dienstverleningskills’ vanuit de IT
Bereik, aanpak en timing
Het opleidingsprogramma wordt aangepakt in 2 fasen waarbij alle medewerkers en mandatarissen van de 15 regionale partners worden meegenomen in dit digitale bad. Als iedereen zou deelnemen dan spreken we over zo’n 4500 koppen. De zorg en de scholen, die vaak ook onder bevoegdheid van het lokaal bestuur vallen, laten we in dit programma buiten scope.
Doelgroepen
- Directie: algemeen directeur + departementshoofden + beleidsmedewerkers + eventueel innovatoren.
- Digitale trekker: iemand uit de business die zin heeft om digitale projecten (in samenwerking) te trekken en die open staat voor nieuwe technologieën.
- Digitale coach: iemand uit de business die collega’s kan ondersteunen in het vergroten van digitale vaardigheden, een geduldig en didactisch vaardige medewerker.
- Schermgebruiker: elke medewerker die meer dan 1 uur per dag op een digitale toepassing werkt (computer, tablet…).
- Niet-schermgebruiker: elke medewerker waarbij een computer geen vast onderdeel is van de dagtaak.
- IT helpdeskmedewerker: medewerker die helpdesk IT bemant.
- IT specialist: medewerker die verantwoordelijk is voor meer gespecialiseerde ICT aspecten zoals installatie en onderhoud van softwareoplossingen, server, telecom, informatieveiligheid, applicaties,…
- Mandataris: verkozen raadsleden gemeente en OCMW + schepencollege + bijzonder comité sociale dienst.
We starten op in september 2023 en ronden af in november 2025.
Waarom
Aan de hand van de antwoorden die uit de digitale zelfscan komen wordt:
- de algemene digitale maturiteit gemeten per partnerorganisatie,
- de individuele digitale maturiteit per medewerker gemeten,
- de inhoud van de opleidingen in fase 2 bepaald,
- een nulmeting uitgevoerd.
wie
Alle medewerkers van alle partnerorganisaties.
De bevraging is anoniem, maar we polsen naar organisatie en functie.
wat
De bevraging polst naar de digitale maturiteit binnen 6 dimensies:
- Informatiegeletterdheid
- Content creatie
- Communicatie en samenwerking
- Veiligheid
- Probleemoplossing
- Creativiteit en trendopvolging
waar
Online via www.opleidingenschift.be.
Er wordt hulp ter plaatse voorzien voor niet-schermgebruikers die dit wensen.
wanneer
Vanaf 6 november 2023 tot 4 december 2023.
Waarom
Doorheen de sessies komen verschillende aspecten van digitale transformatie en technologieën aan bod. Doorheen deze ‘bootcamp’ leert men tot een realistische en resultaatgerichte aanpak te komen voor een uitdaging. Om de opgedane kennis te verankeren in de organisatie wordt deze meteen toegepast op een specifieke (zelfgekozen) case.
wie
Directieleden, leidinggevenden en digitale trekkers van alle partnerorganisaties.
Per sessie mogen maximum 40 personen deelnemen.
wat
We beginnen met een kick off voor alle deelnemers samen.
De sessies zijn ingedeeld in 4 thema’s:
- Bouwstenen en digitale transformatie
- Mensgerichte digitale transformatie
- Datamanagement
- Processen en apps
Er worden ook coaching sessies voorzien om de cases vorm te geven.
We eindigen met een eindevent waarop de cases aan elkaar worden voorgesteld.
waar
De opleidingen gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
- 29 januari 2024: kick-off
- Februari - maart 2024: sessies per thema. Er worden telkens 10 halve dagen per thema voorzien. Iedereen volgt een halve dag per thema, dus 4 halve dagen in totaal.
- 25 april 2024: startevent cases
- Januari 2025: eindevent cases
Meer info over deep dives en inschrijven
Meer info over de definitieve cases
Waarom
Hoe vertaal je de regionale visie in een strategie voor de eigen organisatie? We focussen in deze sessies op het belang van digitaal leiderschap in een digitale transformatie.
wie
De managementleden van elke partnerorganisatie.
wat
Per dag worden er managementteams van 3 partnerorganisaties samen gezet. We bepalen deze groepering aan de hand van de ongeveer gelijke algemene digitale maturiteit van de medewerkers die uit de zelfscan naar voren kwam.
Onder leiding van MCR en via de didactiek van een krachtige leeromgeving wordt een strategie bepaald.
Deze strategie geeft later vorm aan fase 2 (via de inhoud) van het opleidingsprogramma.
waar
We gaan op zoek naar een neutrale locatie (bv. een provinciaal domein).
wanneer
2, 3, 6, 7 of 8 mei 2024. Elk managementteam volgt 1 dag.
Waarom
Het project SHIFT loopt ten einde in december 2025. Om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en vaardigheden rond omgaan met digitale transformatie ook verankerd worden in alle partnerorganisaties na de projectperiode worden er train the trainers georganiseerd voor digitale coaches .
wie
Digitale coaches binnen alle partnerorganisaties.
wat
Deze opleiding bestaat uit 3 lesdagen waarbij we focussen op onderstaande thema’s:
- Wat is verandering?
- Begeleiden van veranderingsprocessen in een organisatie.
- Essentials van begeleidingswerk.
- Coachende vaardigheden voor individuele begeleiding.
- Coachende vaardigheden op teamniveau.
waar
De opleidingen gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
De 3 lesdagen gaan door op:
- 14 of 15 mei 2024
- 25 juni, 26 juni, 27 augustus of 29 augustus 2024
- 17 september, 18 september, 19 november of 20 november 2024
Na elke lesdag kan de digitale coach al aan de slag gaan met de opgedane kennis en vaardigheden. Nadien voorzien we nog enkele periodieke intervisies met alle digitale coaches samen.
Waarom
Met deze opleiding willen we de technische vaardigheden, specifiek voor het uitoefenen van de functie, van elke medewerker versterken. Alle medewerkers worden ondergedompeld in de wereld van digitalisering (en de bijhorende risico’s).
wie
Alle beeldschermwerkers van alle partnerorganisaties (zonder IT).
wat
Inspiratiesessie
We starten met een inspiratiesessie per organisatie voor alle medewerkers van die organisatie, schermgebruikers en niet-schermgebruikers. De bedoeling van deze sessie is om iedereen mee te nemen in het verhaal van digitale transformatie als motiverende eerste stap. Aan de hand van storytelling maken we de deelnemers bewust van het belang en de urgentie om de individuele digitale vaardigheden aan te scherpen.
Daarna voorzien we allerlei opleidingen op basis van de resultaten uit de zelftest digitale maturiteit uit fase 1.
De digitale coaches bieden hulp tijdens en tussen de opleidingen.
Sessie 1: Toepassingen integreren
In deze sessie ligt de focus op het goed toepassen en op elkaar afstemmen van de Office applicaties. Aan de hand van een aantal dagdagelijkse scenario's en best practices tonen we hoe de Office applicaties voor extra efficiëntie kunnen zorgen als ze samen gebruikt worden.
Sessie 2: Veilig samenwerken
In deze sessie ligt de nadruk op het veilig samenwerken en het goed/correct/veilig gebruiken van nieuwe technologieën zoals AI. Zwaartepunt ligt op het aanbrengen van begrippen en principes. Dit wordt, waar mogelijk geïllustreerd met een voorbeeld of een case study.
Sessie 3: Informatieveiligheid
De focus in de derde sessie ligt op het herkennen van onveilige situaties en hoe erop te reageren. De deelnemers leren essentiële principes en best practices om hun digitale werkomgeving veilig te houden.
waar
Per partnerorganisatie wordt er eerst een inspiratiesessie georganiseerd voor alle medewerkers.
De opleidingen zelf gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
- Mei 2024: bewustmakingssessie (2u) per partnerorganisatie.
- September 2024: start opleidingen.
We voorzien verschillende data zodat de werking van de organisatie gegarandeerd blijft.
Waarom
Met deze opleiding willen we de technische vaardigheden, specifiek voor het uitoefenen van de functie, van elke medewerker versterken. Alle medewerkers worden ondergedompeld in de wereld van digitalisering (en de bijhorende risico’s).
wie
Alle niet-beeldschermwerkers van alle partnerorganisaties.
wat
Inspiratiesessie
We starten met een inspiratiesessie per organisatie voor alle medewerkers van die organisatie, schermgebruikers en niet-schermgebruikers. De bedoeling van deze sessie is om iedereen mee te nemen in het verhaal van digitale transformatie als motiverende eerste stap. Aan de hand van storytelling maken we de deelnemers bewust van het belang en de urgentie om de individuele digitale vaardigheden aan te scherpen.
Daarna voorzien we allerlei opleidingen op basis van de resultaten uit de zelftest digitale maturiteit uit fase 1.
De digitale coaches bieden hulp tijdens en tussen de opleidingen.
We bieden zowel opleidingen privégebruik als professioneel gebruik aan. Aan de hand van een oriëntatietool worden er 2 groepen gemaakt. De lessen worden aangepast naar gelang het niveau van de groep en de gevraagde inhoud volgens de organisatie.
waar
Per partnerorganisatie wordt er eerst een inspiratiesessie georganiseerd voor alle medewerkers.
De opleidingen gaan door in de organisatie zelf.
wanneer
- Mei 2024: bewustmakingssessie (2u) per partnerorganisatie.
- September 2024: start opleidingen.
We voorzien verschillende data zodat de werking van de organisatie gegarandeerd blijft.
Waarom
Om de samenwerking op vlak van digitalisering tussen de besturen eenvoudiger te maken is het belangrijk dat er over de besturen heen zo uniform mogelijk wordt gewerkt. Kennisdeling over nieuwe technologieën en ervaringsuitwisseling staan in deze opleidingen centraal. Ook het niet onbelangrijk thema ‘security’ wordt meegenomen in dit opleidingstraject.
wie
Alle IT-medewerkers van de partnerorganisaties.
wat
Topics worden bepaald door IT-experten en MAT aan de hand van dezelfde cases als in fase 1.
waar
De opleidingen gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
Nog te bepalen.
Waarom
Het doel van de modules voor digitale trekkers is om ze de juiste digitale drive, kennis, netwerk en aanpak mee te geven. Met andere woorden alles wat nodig is om lokale besturen succesvol te transformeren.
wie
wat
We maken 6 groepen met in elke groep maximum 40 deelnemers. Per groep voorzien we 4 lesdagen.
Volgende thema’s komen aan bod tijdens de opleiding:
- Kennis van digitale technologieën.
- Inzicht in digitale bouwblokken en standaarden.
- Veranderingsmanagement en omgaan met uitdagingen.
waar
De opleidingen gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
Nog te bepalen.
Waarom
Het is belangrijk dat de lokale beleidsmakers een toekomstvisie rond digitale transformatie ontwikkelen zodat de gemeentelijke middelen efficiënt besteed worden. Ook hen willen we betrekken in dit verhaal zodat ze notie hebben van digitale ontwikkelingen, hun blik op de digitale wereld verruimen en zo ook gepast kunnen omgaan met vragen van burgers.
wie
Alle nieuw verkozen schepenen en raadsleden.
wat
We maken 2 groepen van elk 150 deelnemers.
We voorzien 1 dag met een workshop over strategische aspecten van digitale transformatie en 1 dag zal gaan over specifieke technologieën.
waar
De opleidingen gaan door in de lokalen van VIVES in Kortrijk.
wanneer
Bij de start van de nieuwe legislatuur.
Waarom
Na het doorlopen van fase 1 en 2 bekijken we met de directies van elke partnerorganisatie welke stappen ze nog willen zetten na de afloop van opleidingsprogramma.
wie
Departementshoofden, beleidsmedewerkers en (algemeen) directeur van elke partnerorganisatie.
wat
We zitten opnieuw samen met de groepen uit de sessies digitale visie en strategie en houden een kritische reflectie over hoe ze het traject ervaren hebben. Daaruit definiëren we vervolgstappen. Op deze manier wordt het gehele opleidingsprogramma verdergezet.
waar
We gaan op zoek naar een neutrale locatie (bv. een provinciaal domein).
wanneer
Oktober 2025.